| 
 Beskatningens
                begredelige historie
 av
                Vegard Martinsen
(Denne
                artikkelen er tidligere publisert i Morgenbladet) Skatt er et av
                de spørsmål som opptar alle mennesker. Noen
                ønsker at den skal være lavere enn den er, de
                fleste vil at de som er mer velstående enn dem
                selv skal beskattes hardere, nesten alle prøver
                å gjøre sin egen skattebyrde så liten som
                mulig på lovlig eller ulovlig vis, alle har hatt
                kontakt med svart arbeid, osv. Politikk dreier
                seg reellt sett nesten bare om skatt, og
                politikeres posisjon bestemmes ofte av deres
                stilling til spørsmål om skatt: for ikke lenge
                siden ble både USAs president George Bush og
                Storbrittanias statsminister Margaret Thatcher
                kastet på grunn av deres standpunkter i
                skattespørsmål. Siden statens
                oppgaver finansieres av skatt (dvs. penger tatt
                fra befolkningen) eller inflasjon (dvs. trykking
                av pengesedler for større beløp enn det det er
                dekning for i gull, eller ved at mynter lages av
                gull iblandet andre metaller), har skattenivået
                stor betydning for omfanget av de oppgaver staten
                påtar seg. (For enkelhets skyld lar jeg her
                skatt betegne både direkte skatt, indirekte
                skatt, inflasjon, toll, osv.) I vår tid er
                statens oppgave i de vestlige land hovedsaklig
                "velferd", mens i tidligere tider ble
                skatteinntektene ofte brukt til å fremme kongens
                prestisje (felttog, overdådige palasser, osv). Det ville derfor
                være naturlig å tro at spørsmål om skatt
                skulle ha stor betydning i et fag som historie.
                Men dersom man leser de historieverker som her i
                landet er alment tilgjengelig (gymnaslærebøker,
                Grimberg, verdenshistorier utgitt av Cappelen
                eller Aschehoug), finner man at spørsmål om
                skatt praktisk talt ikke er nevnt. Man finner
                selvsagt en og annen fortelling om bondeopprør
                når skattene ble for store, men disse
                beretningene er ikke satt inn i noen større
                sammenheng - de fremstår som isolerte hendelser
                uten noen videre betydning. En nylig (1993)
                utkommet bok, For Good and Evil: The Impact
                of Taxes on the Course of Civilization av
                Charles Adams, gir et helt annet perspektiv på
                skattens betydning for historiens utvikling. På
                de over 500 sidene behandler Adams skattens
                historie fra de tidligste tider: skattesystemene
                i antikkens Hellas, i Romerriket, i det spanske
                riket, i storhetstidens England, i Holland, i
                Russland, i USA; han beskriver hvilke teknikker
                ligningsfunksjonærer benytter når de
                undersøker den enkeltes skatteforhold, han
                beskriver skatteparadisenes vekst, han beskriver
                skattesystemene i de fem tigre (Japan, Singapore,
                Taiwan, Hong Kong, Sør-Korea). Og på basis av
                sine omfattende undersøkelser fastslår Adams at
                sivilisasjoner vokser og blomstrer når skattene
                er lave, og forfaller og går til grunne når
                høye skatter kveler produktiv virksomhet. ROMERRIKET
Adams forteller
                blant annet at en av hovedgrunnene til at islam
                bredte seg så raskt i tiden fra år 632 til 750
                - på denne tiden øket islams utbredelse raskere
                enn noen annen religion noen gang har spredt seg
                - var at de arabiske erobrere ikke krevet opp
                skatt av dem som lot seg omvende til islam.
                Kristne ble avkrevet høye skatter; de som lot
                seg omvende ble ikke avkrevet skatt. De områder
                araberne erobret var tidligere for det meste
                underlagt Rom. Roms sammenbrudd kom i en tid da
                skattene var blitt høye, mens Roms storhetstid
                falt sammen med en periode med lave skatter. En av de
                viktigste skrittene på veien til Roms
                storhetstid var at Rom ca år 200 f.Kr. klarte å
                erstatte det tradisjonelle handelssentrum Rhodos
                med den romerske havnen Delos. Dette oppnådde de
                ved å la handelsskip benytte havnen i Delos uten
                å betale havneavgift. Selv om havneavgiften i
                Rhodos kun var på 2%, førte dette i løpet av
                bare ett år til at virksomheten i Rhodos sank
                med 85%. Handelsmennene sviktet Rhodos og begynte
                å benytte Delos, med alle de positive virkninger
                for Delos den økede virksomheten førte med seg. Men Roms
                skattenivå var av mange ansett for å være for
                høyt. Mithridates den Store, som var konge over
                et lite landområde som nå ligger i Tyrkia,
                ledet et opprør mot Rom, og dette opprøret fikk
                stor oppslutning. Adams sier at hovedgrunnen var
                at Mithridates lovet skattefrihet i fem år til
                alle de byer som ville støtte ham. Den kjente
                romerske generalen Sulla klarte å nedkjempe
                Mithridates, og de som ikke betalte den skatt de
                ble pålagt kunne henrettes. Dette førte til at
                skattebetalerne ble meget samarbeidsvillige. Rom
                ble allikevel plaget med flere slike opprør på
                grunn av høye skatter, men klarte å nedkjempe
                dem alle. Disse opprørene tok etterhvert i
                hovedsak slutt, og Romerriket fikk en lang
                periode med fred: Pax Romana. Dette var
                høydepunktet i Roms storhetstid, fra ca 30 f.kr
                til ca 180 e.kr. Den fremste
                keiseren i denne perioden var Augustus. Han
                innførte et enkelt skattesystem, som også
                skulle være uniformt over hele riket.
                (Juleevangeliet forteller om Josef og Maria som
                måtte reise til Bethlehem for å innskrives i
                manntall; innskrivingen måtte foretaes på grunn
                av etableringen av det nye skattesystemet.)
                Årsaken til fredsperioden var at skattesystemet
                ble oppfattet som rettferdig, og at endel av
                inntektene ble brukt til oppgaver som kom alle
                deler av riket til gode: veibygging, broer,
                vannledninger, offentlige bygninger. Skatter ble
                også ettergitt dersom f.eks. avlinger slo feil. Rom hadde
                påtatt seg store offentlige utgifter, og klarte
                ikke å finansiere dette med skatteinntekter:
                løsningen ble inflasjon. I år 210 var
                sølvinnholdet i dinaren halvparten av den
                opprinnelige, 60 år senere var sølvinnholdet
                kun 5%. Det gikk som det måtte gå: et
                fullstendig sammenbrudd. Uten en stabil
                pengeverdi bryter alt økonomisk liv sammen. DET SPANSKE RIKET
Det spanske rike
                var et av de mektigste verden hadde sett. Karl 5.
                (1500-1558) var konge ikke bare av Spania, men
                over mye av Europa (bl.a. Nederland og deler av
                Østerrike og Italia), og spanske
                oppdagelsesreisende brakte mye av den nye verden
                (dvs. Amerika) under den spanske trone. Den
                viktigste skatten i Spania ble kalt
                "alcabala", en 10% skatt på all handel
                og annen overføring av eiendom. Adams skriver:
                "Alcabalaen hadde en ødeleggende effekt på
                produksjon og handel. De samme varene ble
                beskattet hver gang de skiftet eier; de ble
                altså beskattet flere ganger. Spanske varer ble
                derfor priset ut av markedene både hjemme og
                ute". (s.186) Kong Karls kostbare militære
                eventyr førte til høye skatter, og flere ganger
                endte opprør mot skattene i at skatteoppkrevere
                ble lynsjet av sinte bønder. Karl innførte
                hardere styre, og opprør var ikke lenger mulig.
                Resultatet ble da at et stort antall mennesker
                forlot Spania: "Flukten var ikke noen
                kortvarig fenomen. År inn og år ut, over flere
                tiår, forlot tusener på tusener av spanske
                bønder og arbeidere Spania til fordel for
                områder uten beskatning"... "Hverken
                før eller siden har verden sett et slik opprør
                mot høye skatter. Når denne perioden var over,
                var Europas sterkeste makt lagt i ruiner".
                (s.188) Adams siterer en
                av de fremste ekspertene på spansk historie:
                "Spanias næringsliv ble kvalt av de mest
                byrdefulle og kompliserte skattesystemer
                menneskelig dårskap kan skape...Skattebetalerne
                ble nedlesset av en enorm mengde ulike typer
                skatt, og et nettverk av regler som skulle hindre
                skatteunndragelser. Skattebetaleren ble
                paralysert av en dødelig opphopning av
                skattebyrder". (s.196) ANEKDOTER
Adams kommer
                også med endel opplysninger som setter kjente
                skikkelser fra historien i et nytt perspektiv.
                Alle vet at den sveitsiske mesterbueskytteren
                Wilhelm Tell ble pålagt å skyte et eple ned fra
                sin sønns hode. Adams forteller hvorfor: Tell
                var leder for en gruppe som nektet å betale
                skatt til de østerrikske skatteoppkreverne.
                Straffen han ble pålagt var på skyte ned eplet. På samme måte
                har alle hørt om Lady Godiva som en gang på
                1200-tallet red naken gjennom Coventry. Hvorfor?
                Adams forteller at hun hadde forsøkt å overtale
                sin mann Lord Godiva til å redusere de tunge
                skattene han hadde pålagt innebyggerne i
                Coventry. Han hadde svart at han var villig til
                å gjøre det dersom hun red naken gjennom byen. Et spørsmål
                som mange har stillet seg er hvordan den spanske
                hærføreren Cortes og hans få menn (kun 508) i
                løpet av kort tid kunne erobre det store
                Aztekerriket. Tidligere har historikerne forklart
                dette med at aztekerne trodde spanierne var
                guder, og derfor lot dem overta makten. Moderne
                historikere avviser dette, forteller Adams.
                Innbygerene i aztekerriket var misfornøyde med
                de harde skattene de ble avkrevet:
                "Aztekerne brukte terror og militærmakt for
                å innkreve skatter ...". (s.200) De
                misfornøyde skattebetalerne slo seg derfor
                gladelig sammen med spanierne. I boken kan vi
                også finne den kjente historien om Kong Fredrik
                den store av Preussen (1712-1786) og isklumpen: I
                et regjeringsmøte spurte Fredrik sin
                finansminister om hvorfor skatteinntektene var
                så små selv om innbyggerne betalte så mye i
                skatt. Finansministeren tok da en isklump, ga den
                til ministeren som satt ved siden av seg og ba
                ham sende den videre til nestemann - og slik
                skulle det fortsette til klumpen nådde frem til
                kongen. Når klumpen nådde frem til Fredrik var
                det ingen is igjen, det eneste han fikk var en
                våt hånd. Poenget var at mesteparten av
                skatteinntektene forvinner i administrasjon og
                byråkrati. Adams kommenterer lakonisk at det er
                overraskende at Fredrik mottok så mye som en
                våt hånd (s.211). ALT KAN BESKATTES
Enhver norsk
                skattebetaler vet at absolutt alt kan beskattes,
                men den historiske person som var mest kreativ i
                å finne på ting å beskatte var tsar Peter den
                store av Russland (1672-1725). I tillegg til at
                hver familie måtte betale skatt alt etter antall
                familiemedlemmer, beskattet han "alle typer
                mat, klær, hester, hatter, støvler, senger,
                møller, fiskerier, bikuber, kjellere, piper,
                vann og offentlige bad. Han beskattet fødsler,
                ekteskapsinngåelser, begravelser, skjegg, de som
                ikke var døpt, og de som ikke var medlemmer av
                den russiske kirke. Den eneste skatt han ikke ila
                var skatt for dødsfall. Det er vanskelig å
                forstå hvorfor han ikke beskattet eiendommer og
                arv. Alle varer som gikk inn eller ut av landet
                ble beskattet. Det var stempelavgift på papir,
                og kontrakter måtte skrives på en spesiell type
                papir som ble solgt av myndighetene til latterlig
                høye priser. Det var statlige monopoler på
                salt, salt fisk, tobakk, og en rekke andre varer
                som ble solgt til høye priser. Kort sagt, det
                var et nærmest utenkelig antall skatter på alt
                og alle." Adams tilføyer: "Denne
                listen er langt fra fullstendig".(s.173) Også i andre
                land var skattemyndighetene kreative: I England
                måtte man fra 1660 også betale skatt etter
                antall ildsteder i sin bolig. Siden denne
                ordningen medførte at ligningsfunksjonærer
                måtte gå inn i folks hus for å kontrollere,
                var dette en lite praktisk ordning. Den ble
                derfor i 1698 erstattet av en skatt som ble ilagt
                etter antall vinduer i boligen. Denne skatten
                kunne naturlig nok beregnes fra utsiden. Aviser
                ble beskattet etter antall sider, i Nederland ble
                hus beskattet etter størrelsen på fasaden, osv.
                Et poeng som de skatteglade som oftest overser,
                er de forandringer i folks oppførsel nye
                skatteregler alltid får: En skatt ilagt etter
                antall vinduer, fører til at nye hus bygges med
                færre vinduer. (Denne skatten var årsaken til
                at arbeidere i industrialismens barndom bodde i
                bygninger uten vinduer. Alle lærebøker i
                historie forteller dette, men ingen nevner at
                skattereglene var årsaken.) At aviser ble
                beskattet etter antall sider førte til at
                avisene ble laget med større sider, en tradisjon
                som fortsetter den dag i dag. Og hvis man har
                undret seg over hvorfor hus i Nederland er så
                smale, vet man nå årsaken: de ble beskattet
                etter størrelsen på fasaden. LIGNINGSFUNKSJONÆRER
Boken forteller
                også utallige historier om hvordan
                ligningsfunksjonærer oppfører seg. Ikke bare
                har ligningsvesenet større makt til å
                undersøke enkeltindividers personlige forhold
                enn det vanlige politiet, men ligningsvesenet
                opptrer på vegne av "samfunnet", i
                motsetning til politiet, som som oftest bare
                opptrer på vegne av en enkeltperson som er ranet
                eller overfalt. Derfor opptrer
                ligningsfunksjonærer med større "moralsk
                rett" enn politiet, og dette er er
                hovedgrunnen til at ligningsfunksjonærer ofte
                oppfører seg "mindre hensynsfullt" enn
                alminnelig folkeskikk skulle tilsi. Adams gjengir
                følgende sitat fra en tidligere ansatt i det
                amerikanske ligningsvesenet, IRS: "Av alle
                informasjons-samlende organisasjoner underlagt
                alle verdens regjeringer i alle tider, må den
                aller dyktigste være IRS. Denne
                monster-organisasjonen samler mer informasjon om
                flere mennesker, gjør det mer stillferdig og med
                mindre oppmerksomhet enn noe annet
                regjeringsorgan jeg vet om. Det er mulig at
                Sovjet og Kina skryter av at de har bedre
                organisasjoner enn IRS, men jeg tviler sterkt på
                det. Ikke engang Gestapo var bedre enn IRS".
                (s.389) Også fra
                Skandinavia finnes det eksempler på hvordan
                ligningsfunksjonærer har oppført seg: Den
                svenske regissøren Ingmar Bergman ble i 1976
                hentet inn til avhør hos ligningsvesenet mens
                han holdt prøver på et teaterstykke.
                Ligningsfunksjonærenes oppførsel førte til at
                Bergman måtte tilbringe flere dager på sykehus,
                og meget snart forlot han Sverige. Dette skjedde
                bare på grunn av en mistanke om
                skatteunndragelser som senere viste seg ikke å
                være berettiget. Også skuepillerinnen Bibi
                Anderson har opplevet svenske
                ligningsfunksjonærer: "De oppførte seg som
                nazister". Boken inneholder langt flere
                eksempler. (Jeg mener ikke å si med dette at
                alle ligningsfunksjonærer oppfører seg slik. De
                aller fleste er anstendige mennesker som gjør
                sitt arbeid på en skikkelig og respektabel
                måte. Mitt poeng er at med de regler som finnes
                for hva ligningsvesenet har legal rett til å
                gjøre, er det i ligningsvesenet en tendens til
                at oppførsel av den nevnte typen kan forekomme.) ADAMS' TESE
Adams tese, slik
                den fremkommer i boken, er at perioder med lave
                skatter er oppgangstider: Lave skatter fører til
                investeringer og produktiv virksomhet, og dette
                fører igjen til økende velstand. Når skattene
                øker, fører dette nødvendigvis til redusert
                produksjon, kreativitet benyttes i stor grad til
                skatteunndragelse, langsiktige investeringer
                stopper opp, begavede mennesker flytter til andre
                områder med lavere skatt
                ("brain-drain"), og den alminnelige
                velferd synker drastisk. Adams hemviser til en
                rekke historisk eksempler som støtter opp om
                tesen: Rommeriket, Nederlands og Spanias
                storhetstid og fremveksten av det engelske
                verdensherredlømme falt sammen med perioder med
                lave skatter. De siste tiårs vekst i de fem
                tigre faller på tilsvarende måte sammen med
                lave skattesatser. Perioder med forfall faller
                likeledes sammen med høye skatter: et typisk
                eksempel fra den nære historie er England i
                etterkrigstiden. Vår tid kommenterer Adams på
                følgende måte: Det politikerne egentlig gjør
                når de stadig vedtar større og større skatter,
                er å skrive dødsdommen for det land de lever i. Siden min
                faglige bakgrunn ikke er historie, har jeg intet
                faglig grunnlag for å tvile på Adams'
                historiefremstilling. Men jeg vil allikevel
                påpeke at Adams kun fokuserer på skatt som
                årsak til vekst og forfall. Dette er antagelig
                riktig av ham, siden hans tema er beskatningens
                historie, men for min egen del vil jeg tilføye
                at skattenivået ikke kan betraktes isolert fra
                andre forhold i samfunnet. Jeg vil si det slik:
                skattenivået er et mål på graden av frihet i
                et samfunn. (Frihet er enkeltindividers rett til
                selvbestemmelse.) I perioder med stor frihet er
                skattene lave, og dette fører til innsats,
                produktiv virksomhet, tillit til fremtiden og
                dermed langsiktige investeringer. Resultatet er
                vekst og økende velstand for alle. Perioder med
                høy skatt har liten frihet og stor grad av
                tvang, og dette fører uunngåelig til forfall
                på alle områder med en synkende velstasnd som
                uunngåelig resultat. Det fundamentale er altså
                graden av frihet, og skattenivået er et mål på
                dette. De opplysninger
                som Adams bringer burde være en del av den
                ordinære historieundervisningen. Som nevnt er
                mange av de opplysninger som finnes i denne boken
                utelatt i nær sagt alle historiebøker som
                retter seg mot ikke-fagfolk. Årsaken til at
                dette er skjedd er opplagt: de som skriver
                lærebøker deler de samme grunnholdninger som er
                vanlige blant intellektuelle i vår tid; de
                slutter opp om de marxistiske ideer og den
                moralske basis som den bygger på: enhver har
                rett til å leve på andre uansett egen innsats,
                og enhver har plikt til å være med på å
                forsørge andre. Denne morallæren heter
                altruisme, og er ikke bare allment akseptert
                idag, men er så dominerende at praktisk talt
                ingen våger å utfordre den. Denne morallæren
                medfører og legitimerer høye skatter, og så
                lenge denne morallæren dominerer, vil vi ha
                høye skatter og et samfunn i forfall. Redningen
                er å forvise altrusimen og alle dens politiske
                implikasjoner ikke bare til historiens
                søppelhaug, men til et deponi for svært giftig
                avfall. FRIHET MEDFØRER FRIVILLIG SKATT
Eter mitt syn
                bør alle mellommenneskelige forhold baseres på
                frivillighet; tvang hører ikke hjemme i forhold
                mellom siviliserte mennesker. Statens legitime
                oppgaver - politi, rettsvesen og militærvesen -
                bør finansieres ved frivillige bidrag. Det utall
                av andre oppgaver som det offentlige nå har,
                bør overtaes av private.Jeg bør nevne at Adams - til tross for hans
                grundige kjennskap til skattehistorien - ikke
                deler dette synet. Adams ønsker at beskatning
                skal skje med skattebetalernes samtykke, og med
                dette mener han at skatteregler skal fastsettes
                ved folkeavstemninger. Han mener altså at et
                flertall skal kunne binde et mindretall - og
                dette er intet annet enn flertallsdiktatur, som
                ikke er forenlig med frihet.
 En ordning med
                frivillig skatt vil føre til at all form for
                skatteunndragelse vil forsvinne, og den
                uunngåelige sløsingen som nå forekommer vil
                opphøre (sammelign Fredrik den Stores isklump).
                Alle de nyttige oppgaver utover primæroppgavene
                som det offentlige nå står for (skoler,
                helsvesen, infrastruktur, o.l.) vil overtaes av
                private, og vil da bli utført langt mer
                effektivt en nå. Oppgaver som
                distrikstutbygging, u-hjelp og
                "utjamning" kan i et slikt fritt
                samfunn bedrives av de som ønsker å kaste bort
                sine egne penger, ikke som nå av personer som
                kaster bort andres penger. Og de svake som
                virkelig trenger hjelp vil alle anstendige
                mennesker frivillig være med på å hjelpe. Adams forteller
                faktisk om et samfunn hvor skattsystemet var
                nærmest identisk med det jeg skisserer her. Ikke
                bare er det et tilfeldig samfunn, men den fremste
                sivilisasjon verden har sett: antikkens Hellas.
                Her var den tvungne skatten svært lav, mens
                andre offentlig oppgaver: veier, broer,
                idrettsarrangementer, ble finansiert med bidrag
                fra velstående borgere. Det var riktignok et
                sosialt press som gikk ut på at de velstående
                var forpliktet til å finansiere slike oppgaver,
                men i vår tid kan man investere i slike oppgaver
                mot forventning om profitt; denne muligheten
                fantes ikke i antikkens Hellas. HVA NÅ?
Mennesket bør
                altså få leve i frihet. En opplagt implikasjon
                av dette er at det enkelte menneske selv som bør
                disponere sin inntekt. Derfor bør som nevnt
                finansieringen av de offentlige oppgaver være en
                frivillig sak. Men hva gjør man idag i et land
                hvor det offentlige grafser til seg over
                halvparten av den inntekt man har? Etter mitt syn
                bør man aldri gå inn for forandringer
                i skattesystemet. Skattesystemet er særdeles
                komplisert, og enhver forandring får uventede
                konsekvenser. Statssekretær i
                finansdepartementet, Svein Harald Øygaard, viste
                faglig innsikt da han bekreftet dette i
                Aftenposten 7/4-1991: "Man vet egentlig
                svært lite om virkningene av skattesystemet.
                Faktum er at skatteomlegningene de siste tiårene
                gjennomgående har hatt helt andre virkninger enn
                planlagt". (Øygaards politiske innsikt er
                ikke på sammme nivå, for å si det forsiktig.)
                Uventede konsekvenser er som regel negative for
                skattebetaleren. To eksempler: Ved innføringen
                av MOMSen skulle direkte skatter reduseres - det
                skjedde selvsagt ikke. Og det skulle være
                unødvendig å gå i detaljer om den nylige
                skattereformens delingsmodell. Et viktig
                element ved enhver form for investering er forutsigbarhet.
                Enhver skattereform reduserer forutsigbarheten,
                og vil derfor redusere mengden av investeringer,
                og investeringer er nødvendige for økonomisk
                fremskritt (dvs. øket velstand, redusert
                arbeidsløshet osv.). Ved et stabilt skattesystem
                vil en investor vite hva han har å holde seg
                til, noe han ikke kan vite dersom det stadig
                kommer forandringer i skattesystemet. Og,
                selvsagt, en reduksjon i skattesatsene er alltid
                velkommen. Derfor bør en politiker aldri gå inn
                for reformer i skattesystemet, men kun for
                reduksjoner i de gjeldende satsene. Dersom
                flertallet tvinger igjennom viktige forandringer
                i skattesystemet, kan en politiker tilhørende et
                mindretall da si følgende når de uheldige
                konsekvensene viser seg: "Jeg stemte imot
                hele reformen". KONKLUSJON
Vi bør se frem
                til den tid da de fakta som Adams nevner blir en
                integrert del av den vanlige
                historieundervisningen, men dette vil ikke skje
                før de tidligere nevnte dominerende holdninger
                er forandret. Inntil da vil denne boken være et
                uunnværlig supplement til de ordinære
                historiebøker. I kampen for
                skattereduksjoner, som er en del av kampen for
                frihet, er denne boken også helt uunnværlig.
                Den inneholder et enorm mengde nyttige
                opplysninger om hvor skadelig beskatning er, og
                enhver frihetsforkjemper vil ha stor nytte av å
                kjenne til disse. Charles Adams: For Good and Evil: The Impact
                of Taxes on the Course of Civilization,
                Madison Books, New York 1993
 © Vegard
                Martinsen 1994 |