Ayn
Rand, Objektivismen, Nietzsche, og Gunnar
Schrøder Kristiansen
av
Vegard Martinsen
Siste nummer av
Samtiden, et av landets viktigste
kulturtidsskrifter, inneholder en lengre artikkel
av idéhistorikeren Gunnar Schrøder Kristiansen
med tittelen «Ayn Rand og egoismens
evangelium». Artikkelen inneholder dessverre et
stort antall feil og misforståelser, og jeg
skrev derfor et tilsvar for å korrigere noen av
disse, og sendte tilsvaret til Samtiden.
Imidlertid kunne ikke redaktøren la dette
tilsvaret trykke, fordi Samtiden nå står foran
et redaktørskifte, og den nye redaktøren
ønsker ikke å fortsette debatter som ble
innledet under den tidligere redaktøren. Her
følger artikkelen slik den ble sendt til
Samtiden.
Gunnar Schrøder
Kristiansens artikkel i Samtiden nr 5-6/2000 om
Ayn Rand, det filosofiske system hun utviklet,
Objektivismen, og hennes idéhistoriske bakgrunn,
åpner ganske godt - leseren får til og begynne
med inntrykk av at Kristiansen er godt kjent med
temaet og at hans fremstilling er objektiv.
Lenger ut i artikkelen, derimot, finner man flere
til dels meget grove feilfremstillinger. Her vil
jeg forsøke å korrigere noen av de viktigste
feilene i Kristiansens artikkel. Når det gjelder
Kristiansens vurderinger av Objektivismen,
vil jeg for det meste la disse ligge, det ville
kreve for stor plass å behandle alle disse her
på en tilfredsstillende måte.
RAND OG NIETZSCHE
Blant de
viktigste feilene i Kristiansens (heretter GSK)
artikkel er at han trekker sammenligninger mellom
Rand og Nietzsche uten å gjøre leseren
oppmerksom på vesentlige forskjeller mellom
disse. F.eks. påstår GSK at han har
vanskeligheter med å se forskjellen mellom
Nietzsches "overmenneske" og Rands
"heroiske skikkelser". Her må man
være oppmerksom på at Nietzsche er determinist,
og derfor hevder at noen er født til å bli
hensynsløse herskere og at andre er født til å
bli hersket over. Rands syn er at mennesket har
fri vilje, og hennes «heroiske skikkelser» er
således personer som selv velger å arbeide
hardt for å realisere sine visjoner om å skape
rasjonelle verdier for så eventuelt å tilby
disse for frivillig bytte på et marked. GSK
burde ha nevnt denne viktige forskjellen.
GSK påstår
også at «Rand er ikke klar når det gjelder hva
den heroiske natur består i». Dette er en meget
overraskende påstand; dersom man leser Rands to
store romaner vil man ha lest mer enn 2000 sider
som fremstiller og beskriver heroiske mennesker.
Men noen vil kanskje si at 2000 sider er for
lite.
Ifølge GSK
finner man et nietzscheansk trekk hos Rand i
følgende sitat: «Så lenge mennesket er fritt
til å uttrykke seg, vil en liten, rasjonell
minoritet alltid herske over en irrasjonell
majoritet», og GSK påstår at «her virker det
som om Rand mener at det å være heroisk, er en
medfødt egenskap».
Først må man
her stille spørsmål om hvorvidt GSKs
oversettelse er god: Ayn Rands formulering er
«As long as men are free to speak, a small,
rational minority will always prevail over an
irrational majority». GSK har her oversatt Rands
«prevail» med «herske», og her er det ikke
korrekt. Det som sies i dette sitatet er at de
som er rasjonelle, dvs. de hvis tenkning har
kontakt med virkeligheten, i det lange løp vil få
gjennomslag i diskusjoner med de
irrasjonelle, og i motsetning til de irrasjonelle
vil de klare å få gjennomført sin planer. Det
er helt feil å tolke dette sitatet som om det
sier at de rasjonelle på nietzscheansk vis skal herske
over de irrasjonelle. Videre er det som nevnt en
meget viktig forskjell mellom Nietzsche og Rand
at Nietzsche er determinist og Rands syn er at
mennesket har fri vilje - og dette innebærer at
Rands syn er at enhver kan velge å være
rasjonell eller ikke.
INDIVIDERS RETTIGHETER
GSMs artikkel
inneholder flere formuleringer som tyder på at
han ikke tar med i betraktningen Rands syn om at
individer har rettigheter.
GSK skriver at
«det er et gjennomgående problem i Rands
forfatterskap at hun ikke gir klart uttrykk for
om hun beskriver et ideal for bare noen få,
eller for oss alle. Jeg [GSK] tolker det slik at
hun mener at det er de geniale prime movers
som driver verden framover, og at de har en
naturlig rett til å gjøre det. Men om det å
opptre som heroic being ikke er forbeholdt
alle, men bare noen få, er det et stort
spørsmål hvem som skal få lov til å definere
hvilke som er slike heroic beings, eller
hvem som skal ha rett til å utnevne seg selv til
det. Hver gang noen har påstått å representere
en allmenn vilje i det brede lag av folket, har
det gått galt. Se bare på revolusjonene i
Frankrike og Russland. Rousseaus begrep om
"allmennviljen" har ført til lite
godt. Det ligger også et problem i det å
oppfordre the heroic being eller the
prime movers, om de nå er oss alle eller
bare noe få utvalgte, til å sette seg opp mot
samfunnets orden, lover og regler. Objektivismen
gir ikke noe godt svar på hvordan dette skal
organiseres i praksis, slik at diktaturet kan
unngås. Hva om the heroic being viste seg
å være en demagog? En ny Hitler! Objektivismens
vegring mot kompromissløsninger er sterkt
udemokratisk, og vil raskt ende i det
totalitære.»
La meg først
her nevne at Rands ideal er et ideal for alle -
enhver bør forsøke å være rasjonell og
kreativ. Det andre problemet GSK her beskriver
løses av prinsippet om individers rettigheter.
Dette prinsippet ble opprinnelig formulert av
John Locke - det er forøvrig derfor det er Locke
som er liberalismens far, GSK tar feil når han
gir Adam Smith denne ærefulle tittelen. (Adam
Smith er forøvrig sosialøkonomiens far, og det
hender at enkelte forveksler sosialøkonomi og
politisk liberalisme, men en idehistoriker som
GSK burde ikke begått en slik feil.) Individers
rettigheter innebærer at ingen har rett til å
initiere bruk av tvang overfor andre mennesker,
og dette prinsippet løser det problem GSK
omtaler her. Forøvrig har GSK selv omtalt dette
prinsippet tilligere i artikkelen: Rands
politiske syn beskrives nokså korrekt på
følgende måte: «Ingen, verken enkeltmennesker
eller samfunnet, har rett til å ta noe fra en
annen med makt. Vold er bare akseptabelt som
selvforsvar. Hennes idealstat er en
nattvekterstat [hvis eneste oppgave er å
beskytte individers rettigheter]». I et slikt
system finnes ingen påskudd som kan benyttes for
å gi moralsk legitimitet - og derfor heller ikke
legal makt - til å initiere tvang mot
enkeltmennesker, slik Rousseau og Hitler
forutsetter.
Dessuten, det er
ingen som utpeker de heroiske mennesker,
og de styrer altså ikke ved bruk av tvang, og
det finnes ingen almenvilje de kan påstå å
representere. Det virker som om GSK forsøker å
trekke isolerte og misforståtte elementer fra
Objektivismen inn i en tradisjonell
kollektivistisk styringsmodell; at resultatet da
blir noe merkelig er det ikke Rand som skal
klandres for.
FRIHET VS. DEMOKRATI
Det virker som
om GSK er en ivrig tilhenger av demokrati som et
ideal, og han gjengir til og med Churchills ofte
siterte «Demokrati er en dårlig styreform, men
den er den beste vi har». Rands syn er at
«Democracy is a social system in which
ones work, ones property, ones
mind and ones life is at the mercy of any
gang that may muster the vote of the majority at
any moment for any purpose». Langt bedre enn
demokrati er derfor frihet - respekt for
individers rettigheter. La meg her også gjengi
følgende sitat fra Alexander Hamilton, som i
motsetning til mange andre visste hva han snakket
om: «It has been observed that pure democracy
... would be the most perfect government.
Experience has proved that no position in
politics is more false than this. Three ancient
democracies, in which the people themselves
deliberated, never possessed one feature of good
government. Their very character was tyranny».
Det er altså kun den første delen av Churchills
sitat som er korrekt.
Også i
forbindelse med demokrati berører GSK
sammenhengen mellom Rand og Nietzsche, begge var
antidemokrater, konstaterer han. Dette er riktig,
men de er det fra motsatte sider: Nietzsche
ønsket at det ikke skulle være noen
begrensninger på de sterkes rett til å tråkke
på de svake, mao. de sterke skulle ikke være
bundet av noe som helst, heller ikke av
flertallsbeslutninger. Rand er antidemokrat fordi
hun ønsker å sikre frihet, dvs. sikre det
enkelte individ mot alle former for overgrep,
selv når de er demokratisk vedtatt. GSK har
endog nevnt dette poenget tidligere i artikkelen:
«Hun [Rand] er inspirert av tradisjonell
naturrettstenkning, og de individuelle
rettighetene, liv, frihet og eiendom, står
sentralt.» Dette betyr at Rands syn er at ingen
har rett til å krenke andres rettigheter, heller
ikke et flertall har rett til dette. Det er
altså korrekt at både Rand og Nietzsche er
antidemokrater, men å omtale dette uten å nevne
den svært viktige forskjellen mellom dem er en
grov feilfremstilling fra GSKs side.
GSK sier at «om
alle skulle handle som sanne objektivister, ville
det raskt oppstå kaos» - igjen glemmer GSK at
Objektivister respekterer individers rettigheter.
Full respekt for individers rettigheter
innebærer at alle mellommenneskelige forhold
skal være frivillige, og dette innebærer igjen
full markedsøkonomi, som er det eneste
harmoniske samfunnssystem. Vi kan vel anta at GSK
ikke forsøker å benytte det gammelsosialistiske
argumentet om at det frie marked er kaotisk og at
kun en statlig dirigert økonomi vil være
harmonisk. Uansett, svaret på dette argumentet
er det ingen grunn til å være i tvil om etter
sammenbruddet i de sosialistiske økonomiene i
Øst-Europa omkring ca 1990. La meg også nevne
at det er demokratiet som fører til kaos, og
dette skulle ikke være vanskelig å observere
omkring seg idag.
Objektivister
vil nok bli overrasket over GSKs påstand om at
«Den sanne objektivist er enten fri eller
død». Hvis frihet her betyr politisk frihet,
så er dette helt feil; en Objektivist er en som
er enig i Objektivismen, og dette gjelder selv om
han lever i et ufritt samfunn, dvs. i et samfunn
hvor staten initierer bruk av tvang overfor sine
innbyggere. Man kan altså være en sann
Objektivist både i et fritt samfunn, i det
sosialdemokratiske Norge og i det kommunistiske
Cuba.
DEN OBJEKTIVISTISKE BEVEGELSEN
GSK tar også
opp det han kaller splittelsen i
Objektivistbevegelsen etter Rands død.
Utbryteren, David Kelley og hans organisasjon,
beskrives av GSK som «mer åpen og
"menneskelig"».
Årsaken til
«splittelsen» - det er mer korrekt å si at det
var en gruppe som ikke var enige i Objektivismen
og som så brøt ut fra den organiserte
bevegelsen - var at Kelley og hans assosierte
gjerne vil fjerne elementer fra Objektivismen de
ikke liker, tilføye ting de selv har tenkt ut,
og så markedsføre denne sammenblandingen under
navnet «Objektivismen». Dette er i strid med
Ayn Rands syn, hun ga eksplisitt navnet
Objektivismen til sitt filosofiske system.
Kelleys uenighet er altså ikke med Rands arving,
Leonard Peikoff, som GSK hevder, Kelleys uenighet
er med Rand selv. Peikoff hevder i samsvar med
Rands eget standpunkt at Objektivismen er det
filosofiske system som er fremstilt i det Rand
skrev eller godkjente, og som ble publisert av
henne, og at det derfor er et lukket system.
Det blir iblant
misforstått hva «lukket» her betyr; det betyr
selvsagt ikke at alle filosofiske sannheter er
oppdaget med Rand, det betyr kun at Objektivsmen
er navnet (et egennavn, skrevet med stor
forbokstav) på det system som Rand utviklet, og
derfor at ingen andre har rett til å
markedsføre sine egne filosofiske ideer under
dette egennavnet. Naturlig nok vil da
Objektivister hevde at Objektivsmen er i
samsvar med all sann filosofi. Den som er
enig i betydelige deler av Objektivsmen, men ikke
alt, bør ikke kalle seg Objektivist, han bør
kalle seg randianer - og det er et slikt navn som
har historisk presedens (aristoteliker,
kantianer, platoniker).
GSK henviser til
Kelleys poeng om at historien viser at
filosofiske systemer utvikler seg og at det kan
ta opp i seg nye elementer, og at dette så blir
en del av tradisjonen. Ja, dette er selvsagt
riktig, men dette er i så fall randianisme, ikke
Objektivisme. Kelley viser sin uærlighet ved å
ekvivokere mellom disse to helt ulike
navnetypene: han fremstiller «Objektivisme» som
et navn av samme type som f.eks. «kantianisme».
Og hvis man skal sammenligne med navn som
«eksistensialisme», så er ikke jeg kjent med
at noen filosof har skrevet at
«Eksistensialismen er navnet jeg har gitt
til min filosofi».
GSK påstår at
«Objektivismen preges av en kynisk
selvsikkerhet. Den sanne objektivist er ikke
villig til å diskutere sine standpunkter når
han først har bestemt seg. Ut fra egen fornuft
tar han stilling til spørsmål om smak og behag,
og han innrømmer aldri feil.» Det er meget
merkelig at GSK kan finne på å skrive noe slikt
i fullt alvor, men la meg for ordens skyld si at
det er fullstendig galt. (La meg også tilføye
at det er overraskende at Samtidens redaktør lot
en slik beskyldning slippe igjennom.)
Videre påstår
GSK at «Rand skal ha styrt sin egen organisasjon
med hard hånd fram til sin død, og lagt sterke
bånd på medlemmenes rett til å kritisere
ideologien». Man kan spørre seg hvor GSK har
fått dette fra, siden det aldri fantes noen
organisasjon. Derfor kan Rand heller ikke ha
ledet noen organisasjon, og det har da heller
aldri vært noen form for medlemskap. Hvis GSK
tenker på Nathanial Branden Institute, så var
dette kun en slags skole som arrangerte kurs og
forelesninger, den hadde heller ikke noen form
for medlemskap, og den ble dessuten ledet av
Branden, ikke av Rand. Hvis GSK tenker på den
krets av beundrere og elever som kom sammen i
Rands leilighet for å delta i diskusjoner, så
er det riktig at folk som var useriøse eller
uærlige ikke ble invitert tilbake, men å
beskrive en slik krets av venner og bekjente som
en organisasjon med medlemskap, det er meget
uvanlig.
«Et eksempel
på dette [at Rand styrte sin organisasjon med
hård hånd] er eksklusjonen av Nathaniel
Branden». Branden ble ikke ekskludert fordi han
«kritiserte ideologien», han ble ekskludert
fordi man oppdaget at han var en fundamentalt
uærlig person, og da var det selvfølgelig
riktig av Rand å bryte alt samarbeide med ham.
GSK påstår at «En bevegelse som
ekskommuniserer sine motstandere, kan ikke være
i samsvar med objektivismens sanne idé. Friheten
er altså ikke ubegrenset.» Dette er det rene
tøv. Mener GSK virkelig at en ideologisk
bevegelse skal ønske motstandere av bevegelsen
velkommen, og la dem arbeide innenfor og få
fremtredende verv i bevegelsen?
Kanskje er ikke
GSK klar over forskjellen mellom hvordan et samfunn
organiseres og hvordan en organisasjon/bedrift
organiseres. I et fritt samfunn kan det være
kommunister, katolikker, rasister og
narkotikabrukere, men bedrifter bør drives slik
eieren finner riktig, og hvis en bedriftseier
ikke ønsker å ansette noen slike, så har han
full rett til dette, og dette er ikke en
krenkelse av disses rettigheter. En slik holdning
er derfor i fullt samsvar med frihetlige idealer.
Så, enhver
bevegelse bør absolutt ekskommunisere folk hvis
det viser seg at de er motstandere av bevegelsen
(jeg har vanskelig for å tro at GSK egentlig kan
mene noe annet), og dette er i fullt samsvar med
Objektivismens sanne idé.
HVA OBJEKTIVISMEN STÅR FOR: FRIHET, HARMONI OG
VELSTAND
Hva med de
fattige i et fritt samfunn, dvs. et samfunn uten
statlige, tvangsfinansierte støtteordninger?
spør GSK. Han påstår at uten «et samfunn [han
mener stat] som tar seg av oss» vill det bli
«en meget smertefull erfaring for alle de som
ikke [er] født til rikdom, og dermed ikke [har]
råd til dyre private forsikringer». Denne
innvendingen mot frihet er like feilaktig som den
er vanlig.
Frihet - som
innebærer at det ikke finnes noen statlige
begrensninger på verdiskapning - utløser
kreativitet og arbeidslyst, og et fritt samfunn
vil derfor ha stadig stigende velstand, og vil
derfor være et samfunn med utbredt velstand for
alle. I et fritt samfunn blir alt mer og mer
effektivt, og i hovedsak vil alle typer varer og
tjenester derfor bli stadig billigere - dette ser
vi tydelig idag på de områder som er minst
regulert av staten, f.eks. innen elektronikk. En
virkning av dette er at flere og flere da vil ha
råd til mer og mer, og dette inkluderer selvsagt
også helsetjenester. (At helsetjenester er så
enormt dyre i USA i dag er et resultat av den
omfattende statlige reguleringen av dette
markedet.) Det skulle også være unødvendig å
peke på det faktum at i de statsstyrte
sosialistiske landene i Øst-Europa var det de
fattige som led verst, og i Norge er det de
ressurssvake som står lengst - og bakerst - i
helsekøene.
Hvis det
virkelig var slik som GSK antyder; dvs. at man
kan betale litt til staten, og så vil staten gi
oss gode skoler, godt helsevesen, osv. - da ville
ingen være motstandere av et slikt system! Men i
virkeligheten vil et slikt system føre til
stadig økende skatter, mer og mer penger vil
forsvinne i byråkrati og statlige
prestisjeprosjekter, de som virkelig trenger
hjelp vil fortsatt ofte være uten, og det vil
stadig bli lagt hindringer i veien for produktiv
virksomhet, og dette vil resultere i en stadig
synkende velstand. Da er det de svake som vil
tape mest på et slikt system.
GSK: «Vi kan
spørre oss hva det er objektivistene egentlig
kjemper for? Er det ikke slik at det meste av det
de etterlyser, allerede er gjennomført i vår
vestlige verden?» ... «Ble ikke objektivismens
viktigste krav innfridd allerede i 1989, ved
kommunismens fall? Lever vi ikke allerede i en
egoistisk tidsalder, preget av
turbokapitalisme?»
Alle land i
Vesten er idag preget av et stadig voksende
byråkrati, stadig flere lover, stadig flere
politikere (dette skjer også på internasjonalt
nivå i bl.a. EU og FN), stadig flere avtaler som
detaljstyrer handel mellom innbyggere i
forskjellige land, stadig høyere skatter og
flere avgifter, en kolossal detaljregulering av
praktisk talt all næringsvirksomhet, store
restriksjoner på alle former for nyetablering av
virksomheter, og i de siste år har vi til og med
opplevet angrepene på tobakksindustrien,
angrepet på Microsoft, og nå kommer angrepet
på mobiltelefonprodusentene! - GSK kan ikke
være særlig observant når han omtaler dette
som «turbokapitalisme». Videre er det vekst i
irrasjonelle bevegelser som religion, «new
age», rasisme (også i en mer akseptert form
kalt «etnisitet»), og miljøbevegelsen. Til og
med videnskapen blir mer og mer preget av
irrasjonelle ideer (dette siste poenget nevner
også GSK i sin artikkel).
Videre,
kriminaliteten øker, narkotikabruk øker,
kunsten blir mer og mer nihilistisk og
menneskefiendtlig, folk oppfattes å ha mindre og
mindre ansvar for resultatene av egne valg, osv.
- alt dette viser at vi beveger oss vekk fra det
samfunn Objektivister ønsker. Det vi opplever
nå er velferdsstatens sammebrudd, et sammenbrudd
som Ayn Rand spådde i Atlas Shrugged
allerede i 1957 (boken kom ut på norsk i 2001
med tittelen De som beveger verden).
Vesten har i de siste år ikke hatt økonomiske
kriser, men disse vil komme igjen - kun et fritt
samfunn, dvs. ren laissez-faire-kapitalisme, vil
være et harmonisk, fredelig og velstående
samfunn. Det eneste alternativet til
laissez-faire-kapitalisme er et system hvor
statens favoriserte pressgrupper slåss om det de
kaller samfunnskaken, og hvor de produktive må
forsørge et stadig økende antall uproduktive
(og med uproduktive her menes i hovedsak
byråkrater og offentlig ansatte skjema-lesere og
papirflyttere). Når man er kjent med slike
fakta, blir GSKs spørsmål «Er det ikke slik at
det meste av det [Objektivistene] etterlyser,
allerede er gjennomført i vår vestlige
verden?» ganske merkelig.
Alle de nevnte
trender er resultater av at intellektuelle i
flere hundre år har forfektet irrasjonelle
filosofiske ideer, og slike kan kun bekjempes med
rasjonelle ideer. Og er det noe Objektivismen
står for, så er det viktigheten av rasjonalitet
og fornuft i alle sammenhenger. Fornuft er
ifølge Ayn Rands definisjon den evne mennesket
har til å identifisere og integrere det
materiale som mottaes via sansene fra
virkeligheten; metoden som benyttes til dette er
logikk. Å være rasjonell er å være
virkelighetsorientert og logisk. GSK bruker som
en innvending mot Rands fornuftssyn at
«fornuften er historisk foranderlig og
kontekstavhengig» - GSK tar feil på det første
punktet, men han har rett på det annet - men
dette er allerede inkludert i Objektivismen: at
all kunnskap er kontekstuell er et av Ayn Rands
viktige epistemologiske prinsipper.
La meg
avslutningsvis nevne at Objektivsmen ikke
primært er en politisk ideologi, Objektivsmen er
et integrert og konsistent filosofisk system som
hevder at mennesker bør forsøke å leve slik at
de blir lykkelige, og for å oppnå lykken bør
man være rasjonell egoist.
Til tross for
det store antall feilopplysninger i GSKs
artikkel, og til tross for hans forsøk på å
gjøre Ayn Rand til en slags nietzscheaner, er
det positivt at Objektivistiske ideer nå blir
trukket inn i samfunnsdebatten, og GSK fortjener
takk for det. GSK nevner i sin artikkel en rekke
fakta som tyder på en sterkt økende interesse
for Ayn Rands ideer, og Gunnar Schrøder
Kristiansens egen artikkel er også et tegn på
en slik økende interesse.
Denne artikkelen ble sendt til en
e-mail-diskusjonsliste, og Gunnar Schrøder
Kristiansen sendte et svar til samme liste.
Vegard Martinsens svar på dette innlegget kan du
lese her.
© Vegard
Martinsen 2001
|